Reditus ad Vitam II « Patrícia Sucena de Almeida

Reditus ad Vitam II

reditus ad vitam (renaissance), praesto est illis semper aqua nova (the water is renewed incessantly) – the constant rebirth and renewal after unexpected moments, difficulties, and the analogy of these cyclical moments with the metamorphic path of beings, until their interaction on a common “flight” and combined with another of its kind contributed as source of inspirational impulse.

The symbolism of the butterfly, existential association (man/butterfly) and “flight”, influenced the constituent elements of the piece: formal structure (metamorphic path and various stages related to “parts” of the piece despite not following the metamorphic stages); the rhythmic material (simple/complex rhythms); melodic/harmonic material (chords, melodic lines and textures); texture (dense/empty/raw (silence); and tempo (fast/slow).

Still to mention that the first version of the piece is for piano, actor (voice-off declaiming a poem by Russell Edson, The Marionettes Of Distant Masters), two dancers and the second version, presented at the this concert, includes piano and film, as a result of a collaborative work dealing technical and aesthetical issues with the Portuguese visual artist, Daniel Antero, having as main source the video recording from the first version of the piece, where two dancers (Maria Rita Nogueira and Sara Gil Agostinho) were performing and choreographed by Teresa Gouveia.

For Firenze Suona Contemporanea 2013

Reditus ad vitam, praesto est illis semper aqua nova | o renascimento constante e renovação depois de momentos inesperados-difíceis e a analogia destes momentos cíclicos com o caminho metamórfico dos seres até à sua interação num “voo” comum, contribuiu como fonte de impulso inspirador.

O simbolismo da borboleta, associação existencial (homem/borboleta) e “voo”, influenciaram os elementos constitutivos da peça: estrutura formal (caminho metamórfico e várias fases relacionadas com as respectivas secções apesar de não seguir as etapas metamórficas); o material rítmico (simples/complexo); material melódico/harmónico (acordes, linhas melódicas e texturas); textura (densa/vazia/crua (silêncio)); e o andamento (rápido/lento).

Menciona-se ainda que a primeira versão da peça é para piano, ator (voz-off declamando um poema de Russell Edson,The Marionettes Of Distant Masters), duas bailarinas e a segunda versão, apresentada neste concerto, inclui piano e filme. Neste último caso, é o resultado de um trabalho colaborativo, com Daniel Antero (filme), sendo utilizado como base de trabalho, o vídeo gravado na primeira apresentação da peça com duas bailarinas e coreografia de Teresa Gouveia.

For ESML 2016

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